För Sverige i tiden

Vad betyder det egentligen? Är jag lite trög eller? Vad menar vår kung egentligen med sitt mantra? Att han för Sverige likt ett rymdskepp i tiden? Eller att han vill verka modern och hänga med i den förändrade världsbilden som kommer med tiden? Jag har helt enkelt ingen aning, det är en aning diffust!

Vad jag däremot vet (eller tycker) är att en monarki år 2008 inte känns särskilt modernt. Vad fyller de för syfte? De verkar mest vara på semester om Silvia inte ligger på operationsbordet och blir stelopererad i ansiktet eller Carl  besöker någon diktatur och och låter grodorna hoppa fritt ur munnen.  Allt på oss hårt arbetande skattebetalares bekostnad....
Varför inte avskaffa sociteten helt och hållet. Jag förstår inte den inställnig att ärvda pengar ska vara "finare" än inarbetade. Vad är det för bragd i att glida runt med pappas pengar och en låtsaskarriär på visitkortet.
Då jag bodde i stora staden som ung träffade vi på några av dessa backslickers killar ute på krogen.  En av dem hette Plysch i efternamn. Han fattade inte det roliga då jag frågade om han var släkt med familjen Velour (det tyckte jag var rätt skoj i varje fall). Eller så var han helt enkelt bara så trög att han inte förstod kopplingen...Men vi lät oss bjudas på ett par drinkar, medan lillfingretutflickorna gav oss sura blickar, innan vi återgick till att ha roligt på dansgolvet.... De kan inte få allt de pekar på:-)

Jag vill påpeka att min inställning till kungahuset inte har något att göra med att jag har insett att jag inte är någon hemlig prinsessa levande i exil. Jag levde nämligen i den villfarelsen som liten eftersom jag hade blåa blodådror vilket för mig var detsamma som blått blod.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0