Ojoj vad jag är smal!

Åtminstone om jag jämför med de två tjejer som jag nyss såg exponera sina trinda lekamen och ge dåliga matvanor ett förkroppsligande i treans "Du är vad du äter". Visst är det någonstans en härlig känsla att få känna sig tämligen lyckad själv när man likt en spion iakttar andras misslyckande, samtidigt som man kryper upp i TV soffan och försöker att förtränga de "måsten" och "borde göras" som svävar runt omkring?

Men det här med fetma är alarmerande. I ovan nämda program fick vi även se att där fanns överviktiga barn. Att själv stoppa i sig onyttigheter dagarna i ända är att skada sig själv, men ett medvetet val. Att stoppa i sina barn detsamma ligger på gränsen för misshandel anser jag. De har inte samma möjlighet att välja. Det skapas ett beroende hos dem  och grunden för en sämre hälsa läggs. Snacka om björntjänst!

Jag såg ett program för någon vecka sedan om hur fetma under graviditeten kan påverka fostret. Hade ingen aning om det, förutom det faktum att man får oerhört mycket att bära på.  Men allvarliga skador såsom ryggmärksbråck kunde uppstå. Det fanns även en tjej där som ville bli gravid, men som led av den där sjukdomen som påverkar ägglossningen och gör den oregelbunden vilket innebar svårigheter att bli gravid. Det faktum att hon var överviktig minskade chanserna ytterligare. Hon sade att hon hade försökt gå ned, samtidigt visas hur hon och pojkvännen sitter och goffar i sig chips och dricka för att sedan avnjuta en cigg på balkongen. Okej?? Hon går under programmet till en akupunktör som säger till henne att hon inte alls behöver gå ned i vikt, utan bara komma och göra akupunktur. Tror jag det, det tjänar ju hon pengar på. Samtidigt behöver tjejen inte förändra ett dyft utan bara punga upp med några hundralappar då och då.

Det är så lätt att "minsta motståndets lag" vinner när det handlar om att förändra ett beteende. Vi går in i förändringen med en negativ inställing och nappar glatt på första motstånd som ges

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0